Alchemie
De REBIS (klik hier), of Hermafrodiet, verbeeldt het volbrachte HEILIGE HUWELIJK: de mannelijke en vrouwelijke energieën (de polaire energieën) zijn versmolten. Ook de Y verwijst hier naar. Met de linkerhand maakt de Rebis het teken van het heilige huwelijk (2=1). (Gravure uit Michael Maier’s Symbola Aureae Mensae, 1617)
Voorbeelden uit de Christelijke kunst
KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING
Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.
HET TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (twee vingers tegen elkaar: 2=1) zien we op veel schilderijen, in een of andere vorm, terug, vaak in combinatie met andere esoterische symboliek. Dit handgebaar verwijst naar een versmelting van de polaire energieën/dualiteit, en hiermee naar een proces van kundalini-ontwaken.
Crucifijo Kerk, 14e eeuw.
Jan Mostaert. De twee stokken op het hoofd van Jezus hebben de vorm van een Y. De man rechts wijst naar zijn hoofd: de stokslagen vinden INNERLIJK plaats en zijn een onderdeel van het kundalini-proces (opening van het 7e chakra). De versiering op de TUNIEK van de man links is een verwijzing naar de BRILCOBRA (klik hier). De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD van Jezus’ kleding zijn een verwijzing naar het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist. De WITTE DOEK verwijst naar de KNOOP VAN ISIS (klik hier).
Jan Gossart, 1527.
Tintoretto (Jacopo Robusti). Lees over de diepere betekenis van de DOOP van Jezus in mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd’.
Giovanni Bellini. De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD zijn een verwijzing naar het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist.
Lucas van Leyden
Anton Van Dyck
Pedro García de Benabarre. Het kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD van het schild verwijzen naar het MAGNUM OPUS (klik hier). De wapenstok verwijst naar het kundalini-symbool de ACHTPUNTIGE MORGENSTER (klik hier).
Rueland Frueauf de Oudere. ZWART, WIT EN ROOD staan voor de fases nigredo, albedo en rubedo van het alchemistische MAGNUM OPUS (klik hier).
Giulio Cesare Procaccini
Boccaccio Boccaccino, vóór 1523. Jozef heeft zijn Y-vormige STAF (klik) geplaatst bij het BEKKEN van het kindje Jezus, de verblijfplaats van de kundalini. Jezus wijst naar zijn WERVELKOLOM.
Circle of Bonaventura Berlinghieri, circa 1230. Lees meer over de symboliek rond de kruisiging van Jezus in mijn boek ‘Ecce Homo, de beeldtaal van de Bijbel’.
Kruis in de kerk van St. Lamberti in Coesfeld
Bartolomeo Passarotti
Giulio Cesare Procaccini (originally painted by). De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD zijn een verwijzing naar het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist.
Annibale Carracci
Gerard van Honthorst, ca. 1622.
Kathedraal Larino
Ashmolean Museum, Oxford, circa 1645. De gehele BIJBEL gaat van kaft tot kaft over onze mogelijkheid tot een KUNDALINI-ONTWAKEN. Lees hierover in mijn boek ‘Kundalini-ontwaken’.
Gerard van Honthorst
Master of Apollo and Daphne, circa 1500.
Dirck van Baburen. De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD zijn een verwijzing naar het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist.
Orazio Borgianni
Tintoretto (Jacopo Robusti). De kleuren ZWART, WIT EN ROOD van de LENDENDOEKEN van de drie gekruisigde mannen verwijzen naar de fases nigredo, albedo en rubedo van het MAGNUM OPUS (klik hier). Het patroon op de ORANJE MANTEL verwijst naar de CADUCEUS (klik hier): het klassieke symbool voor een kundalini-ontwaken. Lees over Maria Magdalena’s eigen spirituele proces in mijn boek ‘Maria Magdalena, auteur van het vierde evangelie’.