KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar overzicht

Vesica Piscis

Symbool voor:
de vereniging van de polariteiten, innerlijke eenwording => een onderdeel van het proces van kundalini-ontwaken.

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

De VESICA PISCIS is de intersectie van twee gelijke, elkaar half overlappende, cirkels. Het overlappende deel heeft de vorm van een gestileerde vis. De vesica piscis heeft dezelfde esoterische betekenis als het hexagram: de versmelting van de tegenstellingen. In het christendom is de vis (Ichthus, ΙΧΘΥΣ) één van de symbolen voor Christus. De oorsprong hiervan is onduidelijk. In mijn boek Johannes de Doper die Jezus de Christus werd laat ik zien wat de wortels en betekenis zijn van dit symbool voor Jezus. De vesica piscis staat voor innerlijke eenwording; het eindresultaat van het proces van kundalini-ontwaken.

De Ichthus uit het christendom,
het symbool voor Jezus.

Links: twee afbeeldingen uit de alchemie, met een vis(sen) als metafoor voor de kundalini-energie.

Uit vroeg-christelijke afbeeldingen kunnen we opmaken dat men wist dat de vis stond voor een kundalini-ontwaken. Hieronder een aantal voorbeelden uit catacomben (grafkelders) met onder andere een vis als een (kundalini-)slang gewikkeld om een drietand of een anker. Beide staan voor de wervelkolom. De drietand zien we in meerdere spirituele tradities terug als een attribuut van de goden, en staat voor de drie energiebanen die betrokken zijn bij het kundalini-proces. Een anker is een metafoor voor de versmelting van twee energiebanen (de twee ankerpunten), de sushumni-nadi in de wervelkolom, en bovenaan de pijnappelklier (de ring aan het anker). Het anker heeft, esoterisch, dezelfde betekenis als de caduceus van de Grieken en de ankh van de Egyptenaren.

Catacomben van S. Sebastiano

Catacomben van Calixto, Rome.

Gewelfschildering uit de catacomben van Villa Torlonia

Catacomben van Sousse, Tunesië,
vroegchristelijke periode, 4e eeuw.

Grafschrift uit de catacomben van Domitilla

Links: op deze stenen kist (waarschijnlijk een sarcofaag, huidige verblijfplaats Konya Museum) zien we meerdere vissen. Aan de onderkant wordt een man opgeslokt door een grote vis. Dit is een verwijzing naar het Bijbelverhaal van Jonah en staat voor een wedergeboorte. Ook de vis van Jonah is een metafoor voor een kundalini-proces. Meer hierover in mijn boek Johannes de Doper die Jezus de Christus werd.

In de kunst kan zowel één vis als twee vissen, al dan niet in tegengestelde richting gepositioneerd, een verwijzing zijn naar de vesica piscis. Uiteraard hoeft niet elke afgebeelde vis een diepere betekenis te hebben. In het ontdekken en duiden van symboliek baart oefening kunst…

Lithografie uit een Romeins missaal,
onbekende kunstenaar, eind 19e eeuw.

Images from Medieval and Renaissance Manuscripts, British Library.

Jos Speybrouck kruiswegstatie

De Doop van Jezus, 1275-1300,
Getty Museum, Los Angeles.

Herrad of Landsberg (1125–1195), Hortus Deliciarum.

St. Christoffel, Hieronymus (Jeroen) Bosch. Een vis behoort niet tot de officiële attributen van St. Christoffel.

Basiliek van Santa Caterina Dalessandria,
15e eeuw, Galatina, Apulia, Italië.

Het Laatste Avondmaal, 6e eeuw,
Basiliek van San Vitale, Ravenna, Italië.

Niccolò di Tommaso

Klooster van Santa Maria de Mur, Lleida, Spanje.

De wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging, Ambrosius Francken I.

Evangeliar Ottos III, circa 1000, München.

De Doop van Jezus. Het neerdalen van de duif betekent, esoterisch gezien, hetzelfde als het opstijgen van de vis. Mesrop of Khizan (Armenië, 1605 – 1651)

Medieval Imagery, Roy 1 D X fol-7.

Heilige Dignamerita, vis met ring in de bek, Fiorenzo di Lorenzo, 1440 – 1525.

Jacobello del Fiore, laat 14e eeuw- begin 15e eeuw, Accademia Gallery, Venetië.

Sandro Botticelli

The Wounds of Christ with the Symbols of the Passion, c. 1490. Woodcut,

Meister des Wittingauer Altars

Tobias en de Engel, Karel Dujardin.

Bonifacio de Pitati (Bonifacio Veronese) (attr. to)

Dieric Bouts, circa 1440.

De wonderbaarlijke visvangst, 5e eeuw, Sant’Apollinare Nuovo, Ravenna, Italië.

Viktor Vasnetsov (1848-1926, Rusland)

Christus in de woestijn door engelen bediend, Pablo de Céspedes, 16e eeuw.

Christus in de woestijn door engelen bediend, Francisco Pacheco, 1616.

Terug naar overzicht