Mythische Speren
De SPEER, is net als de STAF (klik hier), een symbool dat verwijst naar de ontwaakte wervelkolom. De SPEER wordt gehanteerd door helden en goden in mythes en legendes. Hij wordt gebruikt om vijanden, demonen en monsters (lees: het ego en de lagere natuur) te doden, of bijvoorbeeld het derde oog te doorboren, in de Odysseus mythes. De SPEER die in de zijde van Christus werd gestoken, toen deze stierf aan het kruis, werd een mythisch object dat in de eeuwen die volgden door velen werd gezocht in de buitenwereld. Het gaat echter in al deze voorbeelden om een innerlijke ‘SPEER’: de wervelkolom met erin de goddelijke kundalini-energie, omhoog stromend naar de pijnappelklier en het kruinchakra.
Aan de SPEER bevestigd is een DUBBELKOPPIGE ADELAAR (klik hier), het symbool in de ALCHEMIE voor een voltooid Magnum Opus (kundalini-proces). (Claude Paradin, 1551)
Volgens de Noorse mythologie hing oppergod Odin zichzelf vrijwillig op aan een BOOM, gedurende negen dagen en nachten. Deze daad van zelfopoffering, waarbij hij zichzelf ook met zijn SPEER doorboorde, was zijn manier om de kennis van de runen en ongeëvenaarde WIJSHEID te verkrijgen. Deze mythe is een metafoor voor een kundalini-ontwaken. (Franz Stassen)
De Griekse godin Athene. Met de hand waarmee ze haar SPEER vast houdt, wijst zij ook naar haar VOORHOOFD, de plaats waar de kundalini-energie de mens verbindt met het goddelijke. (Marmeren reliëf, circa 460 voor Christus, Acropolis Museum, Athene)
De Speer van Longinus
Uit mijn boek MARIA MAGDALENA, auteur van het vierde evangelie:
Nadat Jezus aan het kruis de geest heeft gegeven, steekt een soldaat (Longinus, volgens de overlevering) hem met een LANS in zijn zijde, om er zeker van te zijn dat hij is overleden (Joh. 19:34). Dit is een verwijzing naar een innerlijke versmelting van de tegenpolen, een onderdeel van het proces van kundalini-ontwaken, en voert terug naar het verhaal van Adam en Eva.
Aanvankelijk was er op aarde alleen de mens Adam, zorgeloos levend in de Hof van Eden. Dit paradijs is een metafoor voor het ervaren van een levende verbinding met God. Adam wordt androgyn door God geschapen; hij is man en vrouw in één. Als God voor Adam een ‘helper’ maakt en Eva vormt uit één van zijn ribben, heeft dit onmiddellijk gevolgen. Eva haalt Adam over om van de verboden vruchten te eten en ze worden beiden het paradijs uitgestuurd (Gen. 2 en 3). Dit symboliseert wat er gebeurt bij de incarnatie van de mens: hij wordt innerlijk opgesplitst in een mannelijke en vrouwelijke helft en verliest de verbinding met God.
Om terug te keren naar het paradijs, moet de mens terug naar de staat van androgynie. Dit vindt plaats tijdens het proces van kundalini-ontwaken: de mens wordt weer man en vrouw in één. Als Jezus aan het kruis hangt wordt hij met een LANS gestoken op de plaats waar bij Adam een rib is verdwenen. Symbolisch wordt hiermee de rib (Eva) teruggeplaatst en de staat van androgynie hersteld.
Parzifal geneest koning Amfortas met de Heilige Speer (de speer van Longinus, waarmee de zijde van Christus werd doorboord). Een gebeurtenis uit het het levensverhaal van Parzival: een van de ridders van de legendarische koning Arthur, die op zoek gaat naar de Heilige Graal. Deze eeuwenoude vertelling is een metafoor voor een kundalini-ontwaken.
Alchemie
Een alchemistisch embleem met weergegeven in symbolen de ‘formule’ om het felbegeerde RODE ELIXER te verkrijgen (een metafoor voor het proces van kundalini-ontwaken). SOPHIA, afgebeeldt met het onderlichaam van een SLANG, steekt een SPEER in de zijde van Jezus. De vrouw naast Jezus staat voor het innerlijk vrouwelijke, waarmee hij het HEILIGE HUWELIJK voltooit. (Compendium alchymist, Johann Michaelis Faustij)
Een alchemistisch embleem van het MAGNUM OPUS, met een groot aantal symbolen die allemaal verwijzen naar een kundalini-ontwaken. Links op de afbeelding wordt een SPEER in verband gebracht met een SLANG en de DUIF van de HEILIGE GEEST. (Speculum Veritatis, Eugenius Philalethes, 17e eeuw)
Voorbeelden uit de Christelijke kunst
KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING
Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.
HET TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (twee vingers tegen elkaar: 2=1) zien we op veel schilderijen, in een of andere vorm, terug, vaak in combinatie met andere esoterische symboliek. Dit handgebaar verwijst naar een versmelting van de polaire energieën/dualiteit, en hiermee naar een proces van kundalini-ontwaken.
Kruisiging van Wilten, circa 1435. De man die de LANS steekt in de zijde van Jezus wijst naar zijn HOOFD: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De kruisiging van Jezus verbeeldt de DOOD VAN HET EGO, als gevolg van een kundalini-ontwaken. De SCHORPIOEN (klik hier), op de VLAG, is een esoterisch symbool voor de dood van het ego. Lees meer hierover in mijn boek: Ecce Homo, de beeldtaal van de Bijbel.
Sint Thomas, kathedraalbasiliek van Sint Franciscus van Assisi, Santa Fe, New Mexico. Met een SPEER in zijn hand, wijst de (ongelovige) apostel Thomas naar zijn HOOFD: dit is de plaats waar de innerlijke VERRIJZENIS plaats vindt. Lees meer over de SPEER als kundalini-symbool in mijn boek: Maria Magdalena, auteur van het vierde evangelie.
Jacob Cornelis van Oostsanen. De man die de LANS steekt in de zijde van Jezus wijst naar zijn HOOFD: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De kleuren ROOD EN WIT (klik hier), van zijn hoofddeksel, vertegenwoordigen in de alchemie het HEILIGE HUWELIJK (2=1).
Canavesio, Kapel Notre Dame des Fontaines, La Brigue. De man die de LANS steekt in de zijde van Jezus wijst naar zijn HOOFD: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De SCHORPIOEN (klik hier), op de VLAG, is een esoterisch symbool voor de dood van het ego.
Simone Martini. De man die de LANS steekt in de zijde van Jezus wijst naar zijn HOOFD: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De DUBBELE CIRKELS (klik hier) op zijn kleding, is een alchemistisch symbool voor het HEILIGE HUWELIJK (2=1).
Kruisigingsaltaar uit Fuerstaett, Beieren, circa 1410 -1420, Beiers Nationaal Museum, München. De man die de LANS steekt in de zijde van Jezus wijst naar zijn HOOFD: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De SCHORPIOEN (klik hier), op de VLAG, is een esoterisch symbool voor de dood van het ego. Op de voorgrond staat een man gekleed in de vier kleuren van het alchemistische MAGNUM OPUS (klik hier): nigredo (zwart), albedo (wit), citrinitas (geel) en rood (rubedo).
Derick Baegert. Het HOOFDDEKSEL van de man die de SPEER in de zijde van Jezus steekt, heeft de vorm van de KNOOP VAN ISIS (klik hier): een symbool dat verwijst naar een kundalini-ontwaken en de PIJNAPPELKLIER. Jezus maakt met beide handen het TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (2=1).
Leonard Limousin, 1535, Nelson-Atkins Museum of Art. De TWEE MANNEN die gezamenlijk een SPEER steken in de zijde van Jezus kijken elkaar aan. Zij beelden een REBIS (klik hier) uit. De kleuren ROOD EN WIT (klik hier), van hun paarden, vertegenwoordigen in de alchemie het HEILIGE HUWELIJK (2=1). De LENDENDOEK van Jezus heeft de vorm van de KNOOP VAN ISIS (klik hier): een symbool dat verwijst naar een kundalini-ontwaken en de PIJNAPPELKLIER.
Lorenzo en Jacopo Salimbeni, Oratorio di san Giovanni Battista, Urbino. De TWEE MANNEN die gezamenlijk een SPEER steken in de zijde van Jezus lijken versmolten ter hoogte van de heup. Zij beelden een REBIS (klik hier) uit: een alchemistisch symbool voor het HEILIGE HUWELIJK (2=1) en een voltooid kundalini-proces. De SCHORPIOEN (klik hier), op de VLAG, is een symbool voor de dood van het ego.
Master of the Figdor Deposition, 1505, Rijksmuseum. De man op het paard, die de LANS krijgt aangereikt, wijst naar zijn hoofd: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De TWEE MANNEN links naast hem, lijken versmolten met elkaar. Zij beelden een REBIS (klik hier) uit: een alchemistisch symbool voor het HEILIGE HUWELIJK (2=1) en een voltooid kundalini-proces. De man te paard, rechts op het schilderij, draagt een HOOFDDEKSEL met een ZWARTE, WITTE EN RODE VEER: de kleuren van het alchemistische MAGNUM OPUS (klik hier). Hij draagt tevens een KONINGSMANTEL, die deze interpretatie bevestigd. Ook de PAUW op de VLAG, is een alchemistisch symbool voor een voltooid proces van GODSREALISATIE.
Master of St Godelieve Legend.
Bernardino Luini. De man die de LANS steekt in de zijde van Jezus wijst naar zijn HOOFD: de plaats waar het kruisigingstafereel plaatsvindt. De kruisiging van Jezus verbeeldt de DOOD VAN HET EGO, als gevolg van een kundalini-ontwaken. De SCHORPIOEN (klik hier), op de het SCHILD, naast het kruis, is een symbool voor de dood van het ego. Lees meer hierover in mijn boek: Ecce Homo, de beeldtaal van de Bijbel.