KUNDALINI SYMBOLEN

De Slang

Symbool voor: de kundalini-energie

Slang

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

De slang is een universele metafoor voor de kundalini-energie. Het Sanskritische woord kundalini betekent opgerold, hierbij verwijzend naar een slang die opgerold ligt te slapen. Het beeld van een slang, met zijn vermogen om zich te vernieuwen door zijn huid af te werpen, weerspiegelt ook het transformerende en helende aspect van de kundalini.

Wat waarschijnlijk ook heeft meegespeeld in het diep verankerde beeld in de geschiedenis van de mensheid, van een slang als metafoor voor deze bron van goddelijke energie, is dat onze wervelkolom, vanaf de zijkant gezien, de vorm heeft van een bewegende slang.

Onze wervelkolom roept associaties op met een slang

Kundalini betekent opgerold

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

Zij wisten tevens dat ook Maria Magdalena – Jezus’ belangrijkste leerling – spiritueel ‘ontwaakt’ was. De zeven demonen die Jezus volgens de Bijbel uit Maria had gedreven, is een metafoor voor de uitzuivering van haar zeven chakra’s door de kundalini, waardoor ook zij met God was verbonden.
Voor meer info zie mijn boek over Maria Magdalena, en deze artikelen:
Maria Magdalena, verrassende nieuwe inzichten!
Maria Magdalena: Bezeten of spiritueel ontwaakt?

HET TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (twee vingers tegen elkaar: 2=1) zien we op veel schilderijen, in een of andere vorm, terug, vaak in combinatie met andere esoterische symboliek. Dit handgebaar verwijst naar een versmelting van de polaire energieën/dualiteit, en hiermee naar een proces van kundalini-ontwaken.

Maria Magdalena, kunstenaar onbekend. Maria’s JURK lijkt op de huid van een slang. Het HAAR van Maria reikt tot haar BEKKEN, de verblijfplaats van de kundalini, en verwijst naar de golvende, opwaartse beweging van GOUDEN SLANGEN. Lees over het kundalini proces van Maria in mijn boek ‘Maria Magdalena, auteur van het vierde evangelie’.

Eugene Delacroix, 1853 – 1856. De Y-vormige LICHAAMSHOUDING (klik hier) van de gekruisigde Jezus symboliseert de versmelting van de POLAIRE ENERGIEËN.

Antonello da Messina. De twee BOOMSTAMMEN hebben de vorm van een opstijgende SLANG en vertegenwoordigen de ida- en pingala-nadi.

Benedetto Nucci, 1571.

Master Virgo Inter Virgines. ZWART, WIT, GEEL EN ROOD zijn de kleuren van de vier fases van het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist, oftewel het proces van kundalini-ontwaken.

Bartolomeo Passarotti

Pedro García de Benabarre. Voor de diepere betekenis van de doop van Jezus, zie mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd.

Bernardo Bitti, circa 1603.
De JURK van Maria lijkt op de huid van een slang.

Peter Paul Rubens (attr. to). De dubbele lus van het slangenlichaam verwijst naar het HEILIGE HUWELIJK (2=1). Zie ook symbolen: de VESICA PISCIS (klik hier) en de DUBBELE CIRKEL (klik hier). Een uitgestrekte MIDDELVINGER (klik hier) staat voor een ONTWAAKTE WERVELKOLOM.

Domenico Tintoretto. De versmelting van de POLAIRE ENERGIEËN wordt gesymboliseerd door: 1. de MAANSIKKEL (samenvallen van zon en maan), 2. de Y-vormige LICHAAMSHOUDING (klik hier) van de gekruisigde Jezus, en 3. het ONEINDIGHEIDSTEKEN onder Jezus.

Man van Smarten (kunstenaar onbekend), Germanisches Nationalmuseum Nürnberg, circa 1470.

Eugene Delacroix, circa 1835. De kruisiging staat symbool voor de DOOD VAN HET EGO. Lees meer in mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel.

Pedro Berruguete

Gerard David, circa 1508. Johannes de Doper lijkt op een vrouw: MARIA MAGDALENA. Dit is een verwijzing naar het HEILIGE HUWELIJK (klik hier) dat plaats vond in Jezus. Lees meer in mijn boek: ‘Maria Magdalena, auteur van het vierde evangelie’

Quentin Matsys. De HAARKLEUREN ZWART, WIT, EN ROOD van de drie mannen op de achtergrond verwijzen naar het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist. Lees over de symbolische betekenis van de TEMPELREINIGING in mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Filippo Lippi. De voorste BOOM, een Cypres, staat exact in het verlengde van de WERVELKOM van de engel.

Bernardino Zaganelli, 16e eeuw, Brera Gallery.

Anoniem, Museu Nacional de Arte Antiga, Lissabon.

Santissima Trinità kerk, Momo. Voor de diepere betekenis van de kruisiging, zie mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Fresco Doop van Jezus, kunstenaar onbekend. De TWEE VISSEN verwijzen naar de VESICA PISCIS (klik hier), een symbool voor het HEILIGE HUWELIJK (2=1). Ook de GEKRUISTE BENEN (klik hier) verwijzen naar deze EENWORDING.

Amalteo Pomponio, Santo Stefano Kerk, Venetië.

Espallargues. Het AUREOOL van Maria en Johannes heeft de vorm van een DUBBELE CIRKEL (klik hier): een symbool uit de alchemie dat staat voor de versmelting van de POLAIRE ENERGIEËN (het mannelijke en het vrouwelijke).

Raffaello Sanzio

Manet Edouard, 1864. Beide engelen wijzen naar het HOOFD: hier vinden het STERVEN (van het ego) en de VERRIJZENIS plaats.

Giuseppe Cesari il Cavalier D’Arpino. Lees over de symbolische betekenis van de maagdelijke geboorte in mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Bartholomaeus Bruyn de Oudere, 1532. De MAN LINKS is gekleed in de kleuren van de vier fases van het MAGNUM OPUS (klik hier): ZWART, WIT, GEEL EN ROOD. De wijze waarop de man naast hem de DRIE SPIJKERS vast houdt waarmee Jezus is gekruisigd, symboliseert de VERSMELTING van de ENERGIEBANEN.

Tiziaan (Tiziano Vecelli), circa 1520.

Tiziaan (Tiziano Vecelli). De KALE PLEK op het hoofd van de man rechts verwijst naar het alchemistische symbool voor het HEILIGE HUWELIJK (2=1): de DUBBELE CIRKEL (klik hier). De LICHAAMSHOUDING van de gestorven Christus lijkt op de beweging van een SLANG.

De Doop van Christus, Rijksmuseum. Om de arm van Johannes de Doper hangt een stuk stof dat lijkt op een SLANG. Jezus wijst naar zijn WERVELKOLOM. Staan op EEN BEEN (klik hier) verwijst naar het HEILIGE HUWELIJK (2=1). De twee paren drukken het HEILIGE HUWELIJK (klik hier), oftewel de REBIS uit: licht-donker (links) en man-vrouw (rechts). Bij alle vier personen is slechts EEN BEEN zichtbaar

Andrea del Castagno, circa 1447. De ENGELEN zijn gekleed in de kleuren van de vier fases van het MAGNUM OPUS (klik hier): ZWART, WIT, GEEL EN ROOD.

Jezus en de Centurion van Capernaum, Franz Christoph Janneck. De PALMBOOM (klik hier) is een symbool voor de ontwaakte WERVELKOLOM. De VIJGENBLADEREN (klik hier) op de voorgrond zijn een symbool voor de kundalini. Van de man ernaast is slechts EEN BEEN (klik hier) zichtbaar. Dit is een verwijzing naar de versmelting van de POLAIRE ENERGIEËN (2=1). Op het SCHILD worden DRIE BLIKSEMSTRALEN (van de god Zeus) bijeen gehouden: de drie energiebanen die versmelten tot één bij een kundalini-ontwaken.

Tiziaan (Tiziano Vecelli). De DUBBELKOPPIGE ADELAAR (klik hier) is een alchemistisch symbool voor een voltooid MAGNUM OPUS (proces van kundalini-ontwaken).

Giovanni da Modena (volger van), circa 1450, Cappella di S. Croce, Mondovì Piazza, Torino.

Kain en Abel, Giorgio Vasari.
Voor de symboliek in het verhaal van Kain en Abel, zie mijn boek Kundalini-ontwaken.

Het Mystieke Huwelijk van St. Catharina van Siena, Clemente de Torres. Jezus schuift de trouwring niet aan de ringvinger, maar aan de MIDDELVINGER (klik hier) van de heilige Catharina. Deze staat symbool voor haar ontwaakte WERVELKOLOM.

Jörg Ratgeb, 1505 – 1510. Lees over de symbolische betekenis van Het Laatste Avondmaal in mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

De dans van Salomé (=de kundalini-slang) en de onthoofding van Johannes de Doper, Klooster van St. Johannes in Müstair, Zwitserland.
Voor de diepere betekenis van de onthoofding van Johannes, zie mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd.