KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar index

Rood koraal

Symbool voor: de kundalini-energie

Alchemie

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

In de spirituele traditie van de alchemie symboliseert rood koraal de kundalini-energie. Een passende metafoor: rood is de kleur van (kundalini-)vuur en van het eerste chakra, de verblijfplaats van deze goddelijke energie vóór het ontwaken. Koraal is kostbaar en bevindt zich diep onder water. Water is een archetype voor het onbewuste. Op de afbeelding hiernaast vist een alchemist rood koraal uit een rivier.

Via de alchemie is het rode koraal als symbool voor een kundalini-ontwaken terecht gekomen in de tarot (zie afbeelding geheel rechts) en de christelijke schilderkunst (hieronder).

De alchemist vist rood koraal (de kundalini) uit het water (zijn onderbewuste). De blazende engel (linksboven) moet ons vertellen dat het koraal staat voor iets goddelijks. (Atalanta Fugiens, 1617)

Visconti-Sforza Tarot (15e eeuw).
Voor de betekenis van de symboliek in deze tarotkaart klik hier

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

In de christelijke renaissance-schilderkunst draagt het kindje Jezus soms een ketting en/of armband van rood koraal. De uitleg die hieraan meestal wordt gegeven is dat men in die tijd geloofde dat rood koraal een bescherming bood tegen hekserij, ziekte en ongeluk. Uit de overige symboliek in dezelfde schilderijen kunnen we afleiden dat de schilders het rode koraal hebben gebruikt als esoterisch symbool voor een kundalini-ontwaken.

Bernardo di Stefano Rosselli, circa 1500. De KETTING van rood koraal, die van het bekken naar het hoofd van het kindje Jezus loopt, is een verwijzing naar een kundalini-proces. Idem dito de doorzichtige SJAAL. Maria maakt subtiel met beide handen het teken van het HEILIGE HUWELIJK (2=1), klik hier.

Toscaanse school, eind 15e eeuw. Het kindje Jezus houdt de doorzichtige SJAAL van zijn moeder vast. De sjaal kronkelt als een SLANG omhoog naar het hoofd van Maria en eindigt in een KNOOP (de pijnappelklier), klik hier.

Bernardo Zenale. Een STAF (klik hier) is een symbool voor de ontwaakte wervelkolom.

Giovanni Antonio Licinio da Pordenone, 1500.

Colijn de Coter

Joos van Cleve, 1520.

Ambrogio Bergognone, circa 1500. Het kindje Jezus heeft een KETTING van rood koraal in zijn hand, met zijn andere HAND maakt hij het teken van het heilige huwelijk: “Ik heb van de twee één gemaakt”.

Amico Aspertini. Het kindje Jezus wijst naar de BIJBEL en naar de KETTING van rood koraal: de verhalen in de Bijbel gaan over een kundalini-ontwaken als de weg naar God! Lees hierover in mijn boek ‘Kundalini-ontwaken’.

Kunstenaar onbekend

Masacchio, circa 1426.

Matteo di Giovanni

Joos van Cleve. De doorgesneden citrusvrucht op de voorgrond is een verwijzing naar het kundalini-symbool de ACHTPUNTIGE MORGENSTER (klik hier).

Angelo Puccinelli, circa 1395. De twee vingers van Maria met het stuk koraal ertussen, symboliseren de DRIE ENERGIEBANEN die bij een kundalini-ontwaken zijn betrokken.

Bernardino Zaganelli

Bernaerd van Orley. De jonge Johannes de Doper wijst naar de PILAAR (klik hier). Deze staat symbool voor de ontwaakte wervelkolom. De kleuren ZWART, WIT EN ROOD van Maria’s kleding verwijzen naar de drie fases van het alchemistische MAGNUM OPUS (klik hier).

De kathedraal van Sevilla

Ambrogio Bergognone, 1510.

Quentin Masyts

Matteo da Gualdo, 1477. Het kindje Jezus maakt het teken van het HEILIGE HUWELIJK 2=1 (klik hier) en houdt zijn HOOFD tegen dat van zijn moeder. Dit symboliseert de VERSMELTING van de mannelijke en vrouwelijke energieën/dualiteit. Hij wijst met zijn HAND ONDER DE JURK van zijn moeder: de geboorte van het goddelijke kind is een INNERLIJKE gebeurtenis, en het gevolg van een kundalini-ontwaken (de KETTING met rood koraal).

Joos van Cleve, 1510.

Meester van Sint Goedele, 1475. Maria Magdalena (rechts) wijst naar haar BEKKEN. Lees over het kundalini-ontwaken van Maria Magdalena in mijn boek over haar.

Terug naar index

Gerard David