Alchemie
Links: De REBIS, of Hermafrodiet, verbeeldt het volbrachte HEILIGE HUWELIJK (klik hier): de mannelijke en vrouwelijke energieën (de polaire energieën) zijn versmolten. Dit transformatieproces wordt aangestuurd door de kundalini-energie: de KUNDALINI-SLANG is omhoog gebracht naar het HOOFD. De lagere, dierlijke natuur is overwonnen (GROENE LEEUW, en SLANG onder de voeten). Links op de afbeelding een ‘CHAKRA-BOOM’. De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD van de kleding zijn een verwijzing naar de vier fases van het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist. Dit proces van wedergeboorte is zwaar en pijnlijk (PELIKAAN die haar jongen voedt met haar eigen bloed). (De alchimia opuscula complura veterum philosophorum 1550)
De REBIS, of Hermafrodiet wordt gezuiverd door het KUNDALINI-VUUR. Rechtsboven het samengaan van de ZON en MAAN (dualiteit: 2=1). (Embleem 33 uit Mysteria atalante fugitive)
Naast de rebis, liggend op de grond, staat de god MERCURIUS met zijn CADUCEUS (klik hier): de slangenstaf, die het universele symbool is voor een kundalini-ontwaken. (Rosarium-serie, Mylius)
De mannelijke kant houdt een SPIEGEL vast, een verwijzing naar het ‘KEN UZELF’, terwijl de vrouwelijke kant van de figuur het ‘FILOSOFISCH EI’ vasthoudt. De rand van de spiegel is GOUD en ZILVER: de polaire energieën in de alchemie. De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD zijn een verwijzing naar de vier fases van het MAGNUM OPUS (klik hier). (Splendor Solis)
Het versmelten van de POLARITEITEN kan ook op andere manieren worden uitgedrukt. Hierboven de versmelting van HEMEL (de PRIESTER) en AARDE (de KONING). (Solidonius Philosophus, Nicolas Barnaud, circa 1710)
Voorbeelden uit de Christelijke kunst
KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING
Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.
HET TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (twee vingers tegen elkaar: 2=1) zien we op veel schilderijen, in een of andere vorm, terug, vaak in combinatie met andere esoterische symboliek. Dit handgebaar verwijst naar een versmelting van de polaire energieën/dualiteit, en hiermee naar een proces van kundalini-ontwaken.
Jan Gossaert. De gehele BIJBEL gaat van kaft tot kaft over onze mogelijkheid tot een KUNDALINI-ONTWAKEN. Lees hierover in mijn boek ‘Kundalini-ontwaken’.
Giorgio Vasari, 1548. ROOD EN WIT zijn in de alchemie de kleuren voor het mannelijke en het vrouwelijke: het HEILIGE HUWELIJK (klik hier).
Jacopo (di Parisati) da Montagnana
Antonio Allegri Correggio. Jezus en Johannes de Doper zijn één en dezelfde persoon. Lees hierover in mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd’.
De Doop van Christus, anoniem, Rijksmuseum, 1535. Op de achtergrond wijst een man naar een BOOM die de vorm heeft van een (kundalini-)SLANG (klik hier). Lees over de diepere betekenis van de DOOP van Jezus in mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd’.
Giuseppe Cesari. Jezus en Johannes de Doper zijn één en dezelfde persoon. Lees hierover in mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd’.
Rusconi Benedetto
De Doop van Christus, Rijksmuseum. Om de arm van Johannes de Doper hangt een stuk stof dat lijkt op een (kundalini-)SLANG (klik hier). Jezus wijst naar zijn WERVELKOLOM. Staan op EEN BEEN (klik hier) verwijst naar het HEILIGE HUWELIJK (2=1). De twee paren drukken het HEILIGE HUWELIJK (klik hier), oftewel de REBIS uit: licht-donker (links) en man-vrouw (rechts). Bij alle vier personen is slechts EEN BEEN zichtbaar
Sassetta, De verbranding van de ketter Jan Hus. De achtpuntige MORGENSTER (klik hier) is een kundalini-symbool. De kleuren GOUD en ZILVER, ook op het wapenschild, staan voor de polaire energieën in de alchemie.
Lorenzo en Jacopo Salimbeni, Oratorio di San Giovanni Battista, Urbino. De SCHORPIOEN (klik hier) is een symbool voor de dood van het ego; het gevolg van een kundalini-proces. Lees meer over de symboliek rond de kruisiging van Jezus in mijn boek ‘Ecce Homo, de beeldtaal van de Bijbel’.