KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar index

Lelie

Symbool voor:
de ontwaakte kundalini-energie / het heilige huwelijk

Alchemie

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

De LELIE wordt, onder andere, in de traditie van de alchemie gebruikt als symbool voor de ontwaakte kundalini-energie. De bloem heeft zes bloemblaadjes en is hiermee verwant aan het HEXAGRAM, een universeel symbool voor de versmelting van de tegenstellingen, oftewel het HEILIGE HUWELIJK.

Een illustratie van het Magnum Opus (proces van Godsrealisatie) in symbolen. De koningin heeft de LELIE geplaatst op haar bekken, de verblijfplaats van de kundalini. De drie bloemen verwijzen naar de drie energiebanen die betrokken zijn bij een kundalini-ontwaken. (J. D. Mylius, Philosophia Reformata, 1622)

Het PENTAGRAM staat voor de ‘voltooide’ mens. (Uit: ‘Le Barbier Medecin ou les Fleurs d’Hyppocrate’, door Jean Michault, 1672)

De koning op deze afbeelding staat symbool voor de alchemist die het goddelijke heeft verwezenlijkt. De roos en de LELIE symboliseren, net als de zon en de maan, de polaire energiebanen die versmelten tijdens het kundalini-proces. (Basilius Valentinus, 1613)

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

De LELIE staat in het JODENDOM en het OUDE EGYPTE voor zuiverheid en een voltooid proces van spiritueel ontwaken, vergelijkbaar met de lotusbloem in de oosterse tradities. Op het energetische niveau symboliseert de LELIE een geopend kruinchakra. Het Hebreeuwse woord shushan, shoshan of shoshannah, dat LELIE betekent, lijkt veel op sushumna: Sanskriet voor het energiekanaal in de wervelkolom waardoor de kundalini omhoog stroomt naar het hoofd.

Ook in het CHRISTENDOM is de LELIE een bekend symbool en heeft de officiële betekenis gekregen van maagdelijkheid. Heiligen worden soms afgebeeld met een LELIE en vaak heeft de engel Gabriel een LELIE in zijn hand bij de aankondiging van de geboorte van Jezus aan Maria – de zogenaamde annunciatie.
Het Bijbelverhaal van de maagdelijke verwekking van de Christus staat voor een gebeurtenis die plaatsvindt in de ziel van de mens: het eindresultaat van een proces van kundalini-ontwaken. Maria personifieert in dit verhaal de ziel van de mens die het goddelijke ‘baart’. Lees meer in mijn boek ‘Ecce Homo, de beeldtaal van de Bijbel’.

Kunstenaars die op de hoogte waren van deze diepere betekenis van de verwekking en geboorte van Christus hebben (onder andere) in schilderijen van de annunciatie de LELIE gebruikt om te verwijzen naar de wervelkolom, en hiermee naar het proces van kundalini-ontwaken. We zien, bijvoorbeeld, LELIES met een enorm lange steel en alleen bovenin bloemen. Soms wordt de LELIE in het verlengde gehouden van de wervelkolom van Maria of van Jezus, of de stengel met blaadjes lijkt sterk op een wervelkolom.

HET TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (twee vingers tegen elkaar: 2=1) zien we op veel schilderijen, in een of andere vorm, terug, vaak in combinatie met andere esoterische symboliek. Dit handgebaar verwijst naar een versmelting van de polaire energieën/dualiteit, en hiermee naar een proces van kundalini-ontwaken.

Parmigianino, attr. (Girolamo Francesco Maria Mazzola). De engel houdt de LELIE in het verlengde van de wervelkolom van Maria.

Francesco di Giorgio Martini, Museo Thyssen-Bornemisza. Maria houdt de LELIE in het verlengde van de wervelkolom van het kindje Jezus.

Guido Reni, eerste helft 17e eeuw. De engel wijst met twee vingers – het teken van het heilige huwelijk – naar zijn wervelkolom.

Taddeo Gaddi, 1345.
De steel van de LELIE lijkt op een wervelkolom.

Bernardino Di Mariotto Dello Stagno

Dante Gabriel Rossetti, 19e eeuw. Het borduurwerk met LELIE op het rode doek lijkt op een wervelkolom.

Dante Gabriel Rossetti, 19e eeuw.

Cosimo Rosselli. Terwijl hij de geboorte van Christus (lees: het goddelijke in de mens) aankondigt, wijst de engel naar de onnatuurlijk lange lelie, die de vorm heeft van een wervelkolom.

Fra Filippo Lippi, circa 1450. Een doorzichtige SJAAL verbindt, nauwelijks zichtbaar, de LELIE met het hoofd van Maria. De sjaal verbeeldt de weg van de kundalini vanaf het bekken naar de kruin. De uitgestoken MIDDELVINGER van Maria verwijst naar een ontwaakte wervelkolom.

Jaume Baçó, ‘Jacomart’, 1411. Lees over de diepere betekenis van de maagdelijke geboorte van Jezus in mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Biagio d’Antonio. De GRANAATAPPEL (klik hier), rechts naast het kindje Jezus, is een kundalini-symbool. De uitgestoken MIDDELVINGER van Maria verwijst naar een ontwaakte wervelkolom.

Bartolomeo Caporali. De lelie heeft de vorm van een wervelkolom, vanaf de zijkant gezien.

Lelie kruis

Bijzonder en veelzeggend, zijn afbeeldingen van Christus hangend aan een LELIE in plaats van een kruis.

De Heilige Catharina van Siena, Brooklyn Museum.

Glas-in-lood, Hardmans, circa 1880.

Terug naar index

St Helen’s Church, Abingdon, circa 1390.

All Saints’ Church, Godshill, 1450.

Llanbeblig Book of Hours, circa 1400.