KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar index

Knoop van Isis

Symbool voor: de twee polaire energiebanen en de pijnappelklier

Het Oude Egypte

KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

De KNOOP VAN ISIS is een symbool uit het Oude Egypte en staat voor de twee energiebanen die versmelten ter hoogte van het zesde chakra tijdens het kundalini proces. Deze twee energiebanen, de ida- en pingala-nadi, vertegenwoordigen de energetische dualiteit in de mens. De knoop (of lus) staat voor de pijnappelklier die geactiveerd wordt tijdens dit ‘heilige huwelijk’.

De KNOOP VAN ISIS zien we terug op afbeeldingen als een lint, met lus of knoop, om het hoofd of om het lichaam, maar kan ook verwijzen naar de specifieke manier waarop het kleed van Isis is geknoopt in de iconografie (zie afbeelding hieronder).

Isis

De godin Ma-at, graftombe van Nefertari.

Doodskist van Ta-mit

Anubis

Een priester brengt een offer voor de sarcofaag van Osiris.
Romeins fresco uit de tempel van Isis in Pompeii.
Museo Archeologico Nazionale (Napels).

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

Fiorenzo di Lorenzo (circle of)

Bartolomeo Caporali

Ecce Homo, Anoniem,
Zuid-Nederlands, eerste helft 16e eeuw.

Francesco Zaganelli (c.1470–c.1532)

Gaudenzio Ferrari, Sperindio Cagnola,
Het Laatste Avondmaal, Duomo di Novara.

Antwerpse School, begin 16e eeuw.

Abdij van Mariawald

Nicolas Froment

Filippino Lippi en Pietro Perugino, 1504-1507.

Cornelis Engebrechts, Metmuseum, NY.

Giramolo di Matteo da Gualdo

Ecole de’ Roberti, 1482-86.

Derick Baegert, Alte Pinakothek, München.

Bernardino Fungai

Kathedraal van Aosta

Jacomart

Bernardino di Mariotto, eind 15e eeuw.

Lucas Cranach the Elder, 1503,
Alte Pinakothek, München.

Pinturicchio (Bernardino Betti), San Gimignano.

Franchi Rossello di Jacopo Firenze

Boccaccio Boccaccino (attr. to),
Caselli Pasqualino.

Giovanni Agostino da Lodi

Ecce Homo, Luis de Morales, 1510-1516, Gemäldegalerie Alte Meister Dresden.

Domenico Ghirlandaio, 1758.

Illustratie uit een missaal

Tisi Benvenuto

Lucas Cranach de Jongere

Marriotto_Albertinelli, 14e eeuw, Gallery Harewood House, West Yorkshire.

St. Christoffel, 1250, Westminster Psalter, British Library.

Antonius van Padua, Tanzio da Varallo.

Matthias Grunewald, het Issenheim Altaar.

Nederlandse School, midden 16e eeuw.

Albrecht Dürer

Terug naar index

Bartolomeo Caporali en Pinturicchio (Bernardino Betti), 1505.