KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar index

Dubbelkoppige adelaar

Symbool voor: een voltooid proces van kundalini-ontwaken

Alchemie

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

De DUBBELKOPPIGE ADELAAR is een oeroud symbool, dat we terug kunnen vinden in meerdere culturen en spirituele tradities, en dat staat voor Godsrealisatie. Een adelaar staat voor de overwinning van de geest op de materie. De twee koppen staan voor de dualiteit, die versmolten is tot een (goddelijke) eenheid.

In de alchemie staat de DUBBELKOPPIGE ADELAAR voor het voltooide Magnum Opus (proces van Godsrealisatie) van de alchemist. Op een aantal van de onderstaande alchemistische emblemen wordt een link gelegd tussen het Magnum Opus en Christus.

Gravure uit Medicinisch- Chymisch- und Alchemistisches Oraculum, 1755.

Hieronymus Reusner, Die Gab Gottes, Basel, 1598.

Uit: Figurarum Aegytiorum Secretarum, 18e eeuw.

Illustratie uit Ars Magna Lucis et Umbrae, Kircher, 1646.

Alchemistisch Arabisch tekstdocument, 18e eeuw, British Library.

Buch der Heiligen Dreifaltigkeit

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

Het was relatief makkelijk voor kunstenaars om het esoterische symbool van de DUBBELKOPPIGE ADELAAR te gebruiken in hun werk, omdat in de tijd van Jezus de adelaar het symbool was van Romeinse bezetter (zie hiernaast). Blijkbaar drong het tot de opdrachtgevers van de onderstaande schilderijen – meestal de kerk – niet door dat de Romeinse adelaar slechts één kop had!

Tiziano Vecellio (Titian), 1542-1544, Palazzo ducale di Urbino.

Quinten Massijs

Quentin Massijs, circa 1510-15, Rijksmuseum

Anthony van Dyck, 1630.

De apostel Johannes gekookt in olie,
Frans Francken de Oude (attr. to).

Hieronymus Bosch

Michele da Verona

Anoniem, 15e eeuw.

Hieronymus Francken de Oudere (1540–1610)

Pieter Brueghel de Jongere

Simon de Vos

De Emmausgangers, Tiziano Vecellio (Titian).

Master Morrison, 1510.

Saint Apollonia blind gemaakt,
Giovanni d’Alemagna, 1440-1445.

St Gregory’s vijf preken, miniatuur uit het getijdenboek (Poitiers), eind 15e eeuw.

The Aachen Passion Altar, 1505-1510.

Detail

Jorg Ratgeb Herrenberger

Detail

Terug naar index