KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar index

Driehoek

Symbool voor:
het heiligbeen / de kundalini

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DEAFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

HET TEKEN VAN HET HEILIGE HUWELIJK (twee vingers tegen elkaar: 2=1) zien we op veel schilderijen, in een of andere vorm, terug, vaak in combinatie met andere esoterische symboliek. Dit handgebaar verwijst naar een versmelting van de polaire energieën/dualiteit, en hiermee naar een proces van kundalini-ontwaken.

Nicolas Frances (attr.)

Dirk Hendricksz. Centen (Teodoro d’ Errico), 1578. De uitgestoken MIDDELVINGER (klik hier) verwijst naar een ontwaakte wervelkolom.

Sint Joris, Pere Niçard, 1470. Het verhaal van St. Joris en de draak is een metafoor voor een aspect van het kundalini-proces. Lees hierover in het artikel ‘De Innerlijke Draak Getemd’

Meester van Sint Goedele. Maria Magdalena (in rode jurk) wijst naar haar BEKKEN. Lees over haar eigen kundalini-ontwaken in mijn boek ‘Maria Magdalena, auteur van het vierde evangelie’.

Geertgen tot Sint Jans. Het KOORD loopt van hoofd naar bekken: de weg van de ontwaakte kundalini-energie. Lees meer in mijn boek ‘Kundalini-ontwaken’.

Upper Rhenish Master, 1460.

Nederlandse School, 16e eeuw.

Duitse School, circa 1600.
Op de voorgrond ligt een deel van een BEKKEN.

Giovanni Girolamo Savoldo
Op de voorgrond ligt een BEKKEN

Cristóbal de Villalpando

Hugo van der Goes

Gerard David, circa 1508. De IRIS (klik hier) naast Jezus is een symbool voor de PIJNAPPELKLIER. Lees over de symboliek rond de DOOP van Jezus in mijn boek ‘Johannes de Doper die Jezus de Christus werd’.

Abraham, Abel en Melchizedek in de Basiliek van Sant Apolinare, Ravenna, Italië, 6e eeuw.

Juan de Flandes. Op de voorgrond ligt de helft van een BEKKEN.
Lees over de symboliek in het kruisigingsverhaal in mijn boek ‘Ecce Homo, de beeldtaal van de Bijbel’.

Terug naar index