KUNDALINI SYMBOLEN

Terug naar index

Caduceus

=> de staf van de god Hermes (Grieken) / Mercurius (Romeinen)

Symbool voor:
het proces van kundalini-ontwaken

Voorbeelden uit de Christelijke kunst

KLIK OP DE AFBEELDINGEN VOOR EEN VERGROTING

Door de eeuwen heen zijn er altijd ingewijden, kunstenaars en mystici geweest die wisten dat Jezus niet geboren was als ‘de Zoon van God’, maar een kundalini-ontwaken had doorgemaakt, waarna hij één was met zijn Goddelijke Vader. De evangelieschrijvers hebben deze spirituele waarheid op inventieve wijze, met onder andere gebruik van beeldtaal en woordspelingen, verborgen in hun teksten (zie mijn boeken). Door de rigide houding van de kerk kon de waarheid niet hardop worden uitgesproken, maar ondergronds, via esoterische groeperingen als de Vrijmetselaars, vond zij haar weg naar het schildersdoek.

De CADUCEUS, de staf van de god Hermes, is het klassieke symbool voor een kundalini-ontwaken. De staf zelf staat voor de wervelkolom met erin stromend de kundalini-energie. De twee slangen die langs de staf omhoog kronkelen, staan voor de dualiteit die tijdens het proces van ontwaken versmelt tot een eenheid. Energetisch staan de twee slangen voor de ida- en pingala-nadi, die langs de wervelkolom stromen, vanaf het bekken naar het hoofd. Tijdens de laatste fase van het kundalini-proces versmelten deze twee energiebanen bij het zesde chakra (in het voorhoofd). De twee vleugels aan de bovenkant van de caduceus staan voor de bewustzijnsverruiming, die hiervan het gevolg is.

Conrad von Soest. Voor de diepere betekenis van de maagdelijke geboorte van Jezus, zie mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’. De STAF (klik hier) van de engel verwijst naar de PIJNAPPELKLIER (klik hier). De voet van de vaas verwijst naar de ACHTPUNTIGE MORGENSTER (klik hier).

Hermann Schadeberg (attr. to). Voor de diepere betekenis van de kruisiging van Jezus, zie mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Jacob Cornelisz van Oostsanen

Mathis Gothart Grünewald. De kleuren ROOD EN WIT staan in de alchemie voor de polaire energiebanen/het HEILIGE HUWELIJK (klik hier voor meer info).

Davide Ghirlandaio

Johannes de Doper, Kerk van St. Elisabeth van Hongarije, Parijs. Johannes heeft een kundalini-ontwaken doorgemaakt. Lees hierover in mijn boek ‘Johannes de Doper, die Jezus de Christus werd’.

Abraham Janssens. Voor de symboliek in het verhaal over de verschijning van Jezus aan Maria Magdalena, zie mijn boek ‘Maria Magdalena, auteur van het vierde evangelie’. De kleuren ZWART, WIT, GEEL EN ROOD van Maria’s kleding verwijzen naar de vier fases van het MAGNUM OPUS (klik hier) van de alchemist.

Fiorenzo di Lorenzo. Links de heilige Christoffel met het Christus kind. De ACHTPUNTIGE MORGENSTER (klik hier) op de zetel van Maria is een kundalini-symbool.

Fernando Yáñez de la Almedina

Juan de Flandes

Matteo di Giovanni, Christian Museum, Esztergom.

Bernard van Orley. Het beeld boven de engel heeft een caduceus in zijn hand. Voor de symboliek rond het bezoek van de engel Gabriel aan Maria, zie mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Tiziano Vecelli (Titiaan)

Armenian Gospel, 1435. Lees over de symboliek rond de doop van Jezus in mijn boek ‘Johannes de Doper, die Jezus de Christus werd’.

Johannes de Doper, Bartolomeo Veneto, 16e eeuw. Johannes heeft een kundalini-ontwaken doorgemaakt. Lees hierover in mijn boek ‘Johannes de Doper, die Jezus de Christus werd’.

De onthoofding van Johannes de Doper, Cesare da Sesto. Voor de diepere betekenis van de onthoofding van Johannes, zie mijn boek ‘Johannes de Doper, die Jezus de Christus werd’.

Escuela Cuzqueña

Matteo di Giovanni

David en Goliath, Tanzio da Varallo. Voor de diepere betekenis van de onthoofding van Goliath door David, zie mijn boek ‘Kundalini-ontwaken’.

Giuliano Bugiardini (in the manner of)

De Tenhemelopneming van Maria Magdalena, La Madeleine-kerk, Parijs. Voor het kundalini-proces van Maria Magdalena, zie mijn boek over haar.

Tintoretto (Jacopo Robusti). De kleuren ZWART, WIT EN ROOD van de lendendoeken van de drie gekruisigde mannen verwijzen naar de fases nigredo, albedo en rubedo van het MAGNUM OPUS (klik hier).

Christen Dalsgaard (1824-1907, Danish)

Vincenzo Carducci, 17e eeuw. Tevens de kleuren ZWART, WIT EN ROOD van het MAGNUM OPUS (klik hier).

Sandro Botticelli, 1481, Galleria degli Uffizi, Florence. Voor de diepere betekenis van de maagdelijke geboorte van Jezus, zie mijn boek ‘Ecce Homo, de Beeldtaal van de Bijbel’.

Terug naar index